یک شاخص آن چین: بیت کوین روند صعودی سال 2017 را تکرار می‌کند


یک شاخص درون زنجیره‌ای قابل اتکا نشان می‌دهد که باید شاهد تکرار روند صعودی سال 2017 و جهش قیمت بیت کوین به اوج‌های تاریخی تازه باشیم.

بر اساس یک شاخص درون زنجیره‌ای عقبگرد بیت کوین از اوج تاریخی ۶۷ هزار دلار به محدوده ۶۰ هزار دلار نتوانسته خریداران این رمز ارز را از سقف‌های قیمتی تازه ناامید کند.

شاخص درون زنجیره‌ای MVRV که نسبت ارزش بازار بیت کوین به ارزش تحقق‌یافته آن را می‌سنجد، کارکردی مشابه با نسبت مالی قیمت به ارزش دفتری (P/B) مالیه سنتی دارد. این نسبت، ارزش بازار یک شرکت را در قیاس با ارزش دفتری آن سنجش می‌کند. به این ترتیب، نسبت MVRV در تلاش است تا تخمین بزند که یک دارایی، کمتر از ارزش واقعی‌اش دادوستد می‌شود یا بیشتر.

جزئیات روند صعودی سال 2017

اگر شاخص MVRV به بالای عدد ۳.۷ برسد، نشانگر این است که قیمت بیت کوین به اوج خود رسیده و باید هرچه سریع‌تر اقدام به فروش کرد. از سوی دیگر اما اگر عدد این شاخص به زیر ۱ برسد، نشانگر تشدید فشار خرید در پی افزایش احتمالی رسیدن قیمت بیت کوین به کف است.

شاخص MVRV به‌طور تاریخی به معامله‌گران و فعالان بازار کمک کرده تا بتوانند فشارهای خرید یا فروش را در روندهای قیمتی بیت کوین شناسایی کنند. برای نمونه، ناحیه نارنجی‌رنگ در نمودار زیر، نشانگر منطقه هم‌بستگی میان قیمت بیت کوین و خروجی شاخص MVRV است.

شاخص‌ mvrv بیت کوین

لنارد نئو (Lennard Neo)، رئیس بخش تحقیقات استک فاندز (Stack Funds)، در گزارش‌ تازه‌ای اذعان کرده که عدد کنونی شاخص MVRV و بازگشت دوباره آن به سطح پیشین‌اش مشابه با اتفاقی بود که پیش‌تر در روند صعودی سال 2017 شاهد بودیم که در آن دنباله‌ای از سقف‌های بالاتر و کف‌های بالاتر (ناحیه سبز) در نمودار قیمت بیت کوین و خروجی شاخص MVRV مشاهده شد.

علاوه بر این، شاخص MVRV پس از سقوط قیمت بیت کوین در مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت)، به زیر عدد ۱ بازگشت که نشان می‌دهد بیت کوین در آن بازه زمانی، کمتر از ارزش واقعی‌اش دادوستد می‌شده است. سپس در ادامه این شاخص، بهبود یافت و توانست سقف‌های بالاتر و کف‌های بالاتر را در روند خود ثبت کند و به این ترتیب مهر تأییدی بر روند صعودی آتی بیت کوین بزند.

نئو در گزارش خود می‌نویسد:

اکنون عدد شاخص MVRV در محدوده ۲.۷۲ در نوسان است که از اوج ۳.۹۶ واحدی آن در فوریه، فاصله زیادی دارد. از این رو انتظار داریم که با رشد بهای بیت کوین، این شاخص دوباره برای فتح مجدد عدد ۴ خیز بردارد.

نئو در ادامه گزارش خود آورده است:

اگر روند صعودی شاخص MVRV همچنان ادامه پیدا کند، ثبت سقف تاریخی تازه برای بیت کوین، دور از انتظار نخواهد بود.

احتمال صعود قیمت BTC به ۷۰ هزار دلار

نئو در بخش دیگری از گزارش خود خاطرنشان کرده که توانایی بی‌چون و چرای بیت کوین در حفظ آستانه حیاتی ۶۰ هزار دلار، نشان از تمایل قدرتمند آن برای فتح دوباره سقف ۶۷ هزار دلار یا حتی صعود به سمت ۷۰ هزار دلار دارد.

این تحلیل‌گر در ادامه گزارش خود علاوه بر شاخص MVRV به دو شاخص درون زنجیره‌ای دیگر نیز اشاره کرده است. این دو معیار شامل شاخص‌هایی است که میزان بیت کوین موجود در صرافی‌های رمز ارزی و همچنین وضعیت کیف‌پول‌های حاوی مقادیر هنگفت بیت کوین را رصد می‌کنند.

آن‌طور که پیداست، در حال حاضر، تعداد کل بیت کوین‌ها در تمامی صرافی‌های رمز ارزی جهان به عدد ۲.۳۱۱ میلیون واحد رسیده که پایین‌تر سطح طی ۳ سال اخیر است.

ذخایر بیت کوین صرافی ها

ابرسرمایه‌گذاران بیت کوین نیز همزمان با بازیابی قیمت بیت کوین پس از سقوط ماه مه، روند انباشت خود را تسریع کرده‌اند.

بر اساس شاخص شوک عرضه نهنگ‌ها که از سوی موسسه گلسنود منتشر می‌شود، نهنگ‌ها یا آن دسته از دارندگان ۱۰هزار تا ۱۰۰ هزار واحد بیت کوین، از زمان سقوط قیمت بیت کوین به محدوده ۳۰ هزار دلار، در حال خریداری و انباشت این رمز ارز بوده‌اند.

روند صعودی سال 2017 بیت کوین

دار شاهر (Dor Shahar)، تحلیلگر شاخص درون زنجیره‌ای شاغل در موسسه کریپتوجانگل (CryptoJungle)، فعالیت نهنگ‌ها را تلاشی چندماهه برای انباشت بیشتر بیت کوین خوانده و افزوده است که به دلیل خارج شدن مقدار زیادی بیت کوین از چرخه معاملات بازار باید شاهد ثبت سقف تاریخی تازه‌ای برای آن باشیم.

وی در پایان افزوده است:

نسبت میان بیت کوین‌های در اختیار نهنگ‌ها و سایر معامله‌گران می‌تواند سنجه‌ای برای بررسی پویایی‌های موجودی این رمز ارز باشد.



ثبت نظر
نظرات کاربران (0 نظر)