کدام شرکت های معتبر در حال ساخت و توسعه متاورس خود هستند؟
امروزه متاورس در فضای رمز ارزها به منظور سرمایه گذاری طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این مقاله با شرکت های پیشرو در متاورس آشنا میشویم.
مفهوم متاورس به فضاهای سه بعدی آنلاین اشاره میکند که کاربرانش را مثل آنچه در دنیای واقعی اتفاق میافتد، دور هم جمع کرده و به هم متصل میکند. ساخت متاورس مستلزم زمان و تلاش فراوانی است؛ اما چه کسی در حال توسعه زیرساختهای مورد نیاز آن است؟
یکی از نکات مهم در مورد متاورس این است که نمیتواند توسط یک نفر تحقق یابد و ترکیبی از جنبههای مختلف زندگی، کار و بازی کردن است. تیمهای کوچک همانقدر میتوانند کارآمد باشند که شرکتهای بزرگ جهانی در این زمینه هستند و هر کسی میتواند در ساخت متاورس و توسعه آن برای مردم دنیا کمک کند. در این مقاله ما نگاهی به برخی از بازیگران بزرگتر در توسعه این جهان مجازی میاندازیم. اما قبل از اینکه به برنامه غولهای فناوری در این باره بپردازیم، بیایید منظورمان از ساخت متاورس را بیشتر روشن کنیم:
متاورس مفهومی مشابه اینترنت است و برای ساخت آن باید هم محتوا و هم فناوری (وجوه سخت افزاری و نرم افزاری) را که برای پیوند با آن نیاز است فراهم کنیم. میتوان یک بازی تعاملی برای کسب درآمد، بازاری برای کالاهای مجازی و یا روشی برای دسترسی به پلتفرمهای دیگر برای همکاری و تعامل بیشتر ایجاد کرد و اینها تنها برخی از گزینههای پیش رو برای توسعه متاورسها هستند. هنوز راه نرفته و فرصتهای زیادی برای کشف و فعالیت در این زمینه چه برای شرکتهای کوچک و چه فناوران بزرگ وجود دارد.
چرا شرکت ها به ساخت متاورس علاقهمند هستند؟
بسیاری از شرکتهایی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم پلتفرمهای پیشرو در حوزههای کلیدی متاورس را پشتیبانی میکنند؛ مثلا شرکت تنسنت (Tencent) شرکت پشت پرده وی چت است و شرکت متا فیسبوک و اینستاگرام را و اپیک گیمز (Epic Games) بازی آنلاین فورتنایت (Fortnite) را برای برداشتن قدمی به سوی دنیای جدید متاورس توسعه داده یا در فکر توسعه آنها هستند. به نظر میرسد که این پلتفرمها به نوعی درگیر متاورس خواهند شد و منطقی است که شرکتها راهحلها و برنامههای متاورسی خود را داشته باشند.
علاوه بر شرکتهای معروف فناوری، موفقیتهای بزرگی توسط پروژههای متاورس کریپتویی به دست آمده و شاهد نوآوری و باز خورد خوب در این حوزه بودهایم. پروژههایی مانند دیسنترالند (Decentraland)، اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)، و رابلاکس (Roblox) الهام بخش نسل جدیدی از دولوپرها و حتی شرکتهای بزرگ جهانی هستند. استارتآپها و شرکتهای فناوری اکنون همگی در حال رقابت برای توسعه آخرین ترندهای روز در دنیای متاورس هستند. بیایید به دستاوردهای برخی از بزرگترینها شرکتها در ادامه نگاهی بیندازیم.
گوگل و کاربرد واقعیت مجازی در متاورس
ساندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیر عامل گوگل، دیدگاه خود را در مورد متاورس به عنوان نوعی “محاسبات در حال تکامل به روشی فراگیر و متعامل با واقعیت افزوده” توضیح میدهد. در واقع، گوگل در حال حاضر به خاطر تولید محصول گوگل گلس خود، تجربه زیادی در زمینه واقعیت افزوده (AR) دارد. در نوامبر 2021 (آبان 1400)، گوگل همچنین بخشهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خود را تحت عنوان تیم جدید آزمایشگاههای گوگل (Google Labs) سامان داده است که روی ابزار کنفرانس ویدئویی هولوگرافیک کار میکنند.
تمرکز متاورسی گوگل در حال حاضر بیشتر روی اتصال ما از طریق آواتارهایمان به ترکیبی از دنیای دیجیتال و فیزیکی است. البته ما هنوز شاهد طرحی راسخ و جامع در مورد متاورس از طرف گوگل نبودهایم و باید ببینیم این شرکت در آینده چه میکند.
فیسبوک (متا)، از شرکت های پیشتاز در توسعه متاورس
فیسبوک به راحتی یکی از پر سروصداترینها در توسعه متاورس در بین شرکتهای بزرگ بوده است. این شرکت حتی نام خود را به Meta تغییر داده و جدیت خود را در این موضوع نشان داده است. فیسبوک، اینستاگرام و هدست وی آر آکیولوس (Oculus VR) همگی توسط این نام تجاری به وجود آمدند و بدیهی است که متا در حال حاضر سردمدار بسیاری از عناصر کلیدی در دنیای متاورس است. برخی از تحولات متاورسی فیسبوک (متا) از قرار زیر است:
- توسعه پیام رسانی منطبق با فناوری واقعیت مجازی (VR) که برای تعامل همه جانبه کاربران مهم است.
- توسعه پروژه کمبریا (Cambria) که در واقع یک هدست VR سازگار با آکیولوس کوئست (Oculus Quest) است.
- توسعه بازار هوریزن (Horizon Marketplace) که مکانی است تا در آن خریداران، فروشندگان و سازندگان بتوانند کالاهای دیجیتالی مبادله کنند.
مارک زاکربرگ قبلاً به اهمیت توکنهای غیر مثلی (توکن NFT)، ارزهای دیجیتال و بلاک چین در متاورس اشاره کرده است. با توجه به اینکه پروژه رمز ارزی فیسبوک به نام لیبرا (Libra) نیز در حال انجام است، احتمالاً در آینده فرصتی برای استفاده آن در برنامههای متا نیز وجود دارد.
تلاش های شرکت مایکروسافت در توسعه متاورس
اقدام اولیه مایکروسافت در توسعه برنامه متاورسی خود، نرمافزار مش فور تیمز (Mesh for Teams) است که در سال 2022 منتشر میشود. این نرمافزار از پدیده کار در خانه یا همان دور کاری جان گرفت که در دوره همهگیری کرونا بسیار مورد استفاده قرار گرفت و همراه با محبوبیت متاورس پرطرفدارتر هم شد. این نرمافزار بر روی رایانه و دستگاههای معمولی و هدستهای واقعیت مجازی برای ساخت دفاتر و ادارات مجازی استفاده خواهد شد.
ویژگی مهم مش فور تیمز ساخت یک آواتار مجازی است که به عنوان هویت دیجیتالی کاربر عمل کند. کاربر میتواند از این آواتار برای “کاوش در فضاهای مجازی” در دنیای دیجیتال استفاده کند، که مهمترین جنبه هر متاورس است.
بایننس، فراهم آورنده زیرساخت متاورسها
بایننس که بزرگترین صرافی رمز ارزی است، به دلیل اهمیت ارزهای دیجیتال و بلاک چین در متاورس، نقش اساسی در این زمینه دارد. متاورس اجازه میدهد تا سیستمها و فرآیندهای مالی جدیدی زاده شوند و بایننس به ارائه زیرساختهای لازم برای آن کمک میکند.
به عنوان مثال، بازار NFT بایننس مکانی را برای خریداران و فروشندگان ایجاد میکند تا داراییهای مجازی خود را به صورت ان اف تی در بلاک چینهای مختلف ترید کنند. در حالی که این مهم به بهبود تعامل اکوسیستمهای متاورس مختلف کمک میکند، صرافی بایننس همچنین گزینههای زیادی از ترید جفت ارزها برای توکنها با پشتیبانی پروژههای متاورس ارائه میدهد. به نظر میرسد که ایجاد چنین بازارهایی برای متاورسها به رشد این صنعت در آینده کمک زیادی کند.
اپیک گیمز، از شرکت های بزرگ تولید بازی و حامی متاورس
مسلماً اپیک گیمز (Epic Games) یکی از پیشرفتهترین پلتفرمهای متاورس امروزی را دارد: فورتنایت (Fortnite)، چیزی که فقط به عنوان یک بازی شروع شد، به یک پلتفرم اجتماعی گسترده در دنیای مجازی با بیش از 350 میلیون بازیکن تبدیل شده است. رویدادها، مهمانیها و کنسرتهای مجازی که افراد مشهور و برندهای مختلف در آن شرکت میکنند، فرصتی برای کسب در آمد در این پلتفرم و دنیای متاورس محسوب میشود.
Epic در مورد متاورس دو هدف اصلی را دنبال میکند: ابتدا میخواهد Fortnite را تا جایی گسترش دهد که بتواند بیش از 60 میلیون کاربر ماهانه را پشتیبانی کند. ثانیا میخواهد محتوای سه بعدی و امکانات واقعیت مجازی و افزودهای را فراهم کند که برای داشتن یک متاورس در دسترس و یکپارچه یک امر حیاتی است. این دسترسی و تعاملات یکپارچه به هر کسی امکان میدهد محتوای سه بعدی حرفهای تری ایجاد کند و کیفیت تجربه دنیای متاورس را بهبود بخشد.
تنسنت، پیام رسان متاورس!
Tencent به عنوان یکی از بزرگترین فروشندگان بازیهای ویدیویی در سطح جهانی فعالیت میکند و همچنین مالک شبکههای اجتماعی چینی و پلتفرمهای پیام رسانی وی چت (WeChat) و و تنسنت کیوکیو (Tencent QQ) است؛ وجود این پیام رسانها در توسعه متاورس ضروری است؛ به عنوان مثال، Tencent QQ در حال حاضر قابلیت بازی کردن، تجارت الکترونیک، موسیقی، فیلم و چت صوتی را در پورتال وب خود ارائه میدهد و یا WeChat که یک برنامه پرداخت مالی موبایلی است، میتواند به پلتفرمهای رسانههای اجتماعی متصل شود.
مدیران Tencent به اهمیت تقویت زیرساخت بازی سازی خود برای توسعه متاورس اشاره کردند. این شرکت در حال حاضر اپلیکیشنهای کاربردی و پروژههای زیادی دارد و قصد دارد پیشگام گیمیفیکیشن در متاورس باشد و از تجربه خود در این صنعت استفاده کند. تنسنت کمتر از دیگر رقیبان بر فناوری سخت افزاری مربوط به VR تمرکز داشته است و در عوض، به دنبال راه حلهای نرم افزاری برای افزایش مشارکت بازیکنان در متاورس است. به نظر میرسد احتمالاً این شرکت در توسعه بازیهای ویدیویی در متاورس جایگاهی بدست آورد و با اپیک گیمز که تولیدکننده فورتنایت و ریوت گیمز (Riot Games)، و لیگ آف لجندز (League of Legends) است، رقابت کند.
جمع بندی
متاورس در مرحلهای مهم و بزرگ در راه توسعه خود قرار دارد و پروژههای رمز ارزی کوچکتر، سازندگان عرصه دنیاهای مجازی و بازیها، در کنار غولهای فناوری بزرگ مانند گوگل و فیسبوک (متا)، سردمدار تولید محتوا و پلتفرمهای مربوط به متاورس هستند. همانطور که این روند رو به رشد در جریان است، غولهای فناوری با پلتفرمهایی که برای توسعه متاورس تا به حال ارائه دادند، راه پیشرفتهای بیشتر در آینده را در این زمینه آغاز کردهاند.
در این مطلب به معرفی شرکت های پیشرو در متاورس پرداخیتم و دیدیم که برای مثال، گوگل برنامه و رویکرد دقیقی رادر این باره در پیش گرفته است که برای استفاده از فناوری واقعیت افزوده در اتصال دنیای دیجیتال و واقعی تاکید میکند. شرکت متا که نام جدید فیسبوک است، فعالیت آشکار و جدیتری در مورد متاورسها آغار کرده و حتی نام خود را به متا (META) تغییر داده است. همچنین زیر ساخت سختافزاری تکنولوژی VR یا واقعیت مجازی را در اختیار دارد و پروژه ارز دیجیتال لیبرا (Libra) را راه اندازی کرده است. از سوی دیگر، تمرکز شرکت مایکروسافت بر دفاتر مجازی و محیطهای کاری در متاورسهاست؛ شرکتها در متاورس فضاهای مجازی مشابه ادارهها و دفاتر واقعی برای کارمندان خود ایجاد میکنند تا در زمان ارتباطات آنلاین و کار از راه دور، درک عمیقتری از همکاری و تعامل در مقایسه با تماسهای ویدیویی استاندارد و معمولی داشته باشند.
بایننس یکی دیگر از این نهادهاست که اگرچه خیلی در توسعه متاورس فعال نیست، ولی زیرساخت کریپتویی که برای استفاده در این زمینه ضروری است، را فراهم میکند. به عنوان مثال، در بازار ان اف تی بایننس، خریداران و فروشندگان داراییهای دیجیتال متاورسی گرد هم آمدهاند تا در این پلتفرم تبادلات آسانتری داشته باشند. بایننس همچنین مارکتی برای توکنهای متاورس برای سهولت ترید آنها ارائه میدهد. در عرصه تولید بازیهای متاورس هم اپیک گیمز (Epic Games) آمریکایی و تنسنت (Tencent) چینی به عنوان شرکتهای ساخت نرم افزار و بازیهای ویدیویی فعال هستند که از دریچه بازی به این عرصه وارد شدهاند. اپیک گیمز با دو هدف روی پیشرفت خود در زمینه متاورس تمرکز کرده: اول اینکه متاورس تجربه کاربری بهتری فراهم میکند و باعث میشود این شرکت بتواند از تعداد بازیکنان بیشتری پشتیبانی کند. بعلاوه، اپیک گیمز میخواهد به ساخت داراییهای سه بعدی مجازی حرفهایتر در متاورس کمک کند.
اگرچه برخلاف سایر حوزههای تکنولوژی، هنوز وجوه زیادی از دنیاهای مجازی و متاورس جای پیشرفت و نوآوری دارد، رقابت شدیدی میان غولهای فناوری برای توسعه آنها وجود دارد و شرکتها میتوانند بدون همپوشانی و هر کدام روی وجهی از آن تمرکز کنند. پس از موفقیت و محبوبیتی که حوزه ارزهای دیجیتال و متاورس بدست آورد، غولهایی مانند گوگل و فیسبوک در حال حاضر به دنبال گنجاندن آن در برنامههای راهبردی شرکتهای خود هستند و اینجا جایی است که ممکن است شاهد رقابت مستقیم بین شرکتهایی بزرگ با بودجه زیاد و تیمهای کریپتویی کوچک باشیم؛ صرف نظر از اینکه چه کسی “برنده” میشود، نوآوری و توسعه در این زمینه به احتمال زیاد سریع و پرشتاب خواهد بود.
نظرات کاربران (0 نظر)